22-09-2019

22 september 2019 - Boedapest, Hongarije

Gisteren naar Budapest gereden, we staan op een camping midden in de stad. Vanaf de camping naar het centrum is uitstekend geregeld. Jet en Tjalle een dagkaart en ik als bejaarde mag gratis. De bus en de metro vullen elkaar goed aan en voor je het weet ben je in het centrum.

De stad bestond vroeger uit twee  delen Buda en Pest, gescheiden door de Donau en is in 1849 verbonden door de eerste brug, de Kettingbrug.

Het eerste wat we zien is het parlementsgebouw, daarna op weg naar het vissersbastion wat nog maar 100 jaar oud is. Dit werd gebouwd ter ere van het 1000 jarig jubileum van Hongarije.

De burcht van Buda gezien waar je met het treintje naar boven kan. Daarna de Gellerberg beklommen waar de Gellertburcht het hele bergplateau inneemt. Boven op staat een herdenkingsmonument ter ere van de bevrijding van de stad in 1945 door de russen.

Budapest is een relaxte stad met veel prachtige bezienswaardigheden. We genieten en Tjalle is zo gewend aan het openbaar vervoer dat ze in de metro meteen gaat liggen. Tophond.

1. Trudy:
    22 september 2019
    Ze zien het dus aan je bejaarde😂, gratis is nooit verkeerd Joan. Wat en prachtige foto's en verhaal
  2. Marijke Buijs:
    22 september 2019
    Prachtige stad!
  3. Harry:
    23 september 2019
    Mooie stad zo te zien 👍🏻🔝